Info

convertizorLa automobilele cu cutie automată clasică (cu hidrotransformator) motorul este decuplat de transmisie automat, atunci când turația motorului scade sub o anumită valoare. Acest automatism nativ al cutiilor automate clasice se datorează principiului de funcționare al hidrotransformatorului (numit și convertizor de cuplu, din engleză “torque converter”).
Hidrotransformatorul este dispozitivul de cuplare al motorului termic cu cutia de viteze automată. Simplificând, putem spune că hidrotransformatorul este echivalentul unui ambreiaj dintr-o transmisie manuală.

convertizorÎn cazul hidrotransformatorului transmiterea mișcării de la motor către cutia de viteze se face prin intermediul unui fluid de lucru numit ulei de transmisie automată. Hidrotransformatorul are formă de tor, o jumătate fiind pompă iar cealaltă jumătate turbină.

  1. pompă
  2. stator (difuzor)
  3. turbină
  4. ambreiaj de blocare
  5. amortizor de vibrații torsionale

Datorită principiului de funcționare, un hidrotransformator poate transmite mișcarea de la motor la cutia de viteze doar dacă energia cinetică a fluidului de lucru este destul de mare. Altfel spus, la turații mici ale motorului termic, energia hidraulică produsă de pompă nu este suficient de mare pentru a pune în mișcare automobilul. La accelerarea motorului termic crește energia hidraulică, datorită vitezei mai mari a fluidului de lucru, iar turbina produce o putere suficientă pentru propulsarea automobilului.

Similar cu un ambreiaj clasic de la o cutie de viteze manuală, ambreiajul de blocare al hidrotransformatorului este prevăzut cu un sistem de amortizare al oscilațiilor torsionale. Acest sistem conține mai multe arcuri elicoidale dispuse radial între suprafața de frecare a ambreiajului și butucul acestuia. Când ambreiajul se închide arcurile preiau din oscilații produse în momentul cuplării.
sursa: e-automobile.ro